Blicc Krieg
A hírekben megint a BKV. Blicc Over akció, ha most fizeti "tartozását", kap 20% kedvezményt. Hát ez remek. A cikk szerint "a BKV-n átlagosan félpercenként büntetnek meg utasokat, mert nincs jegyük vagy bérletük." Vajon a BKV-nál miért nem gondolkoznak el azon, hogy mi a fenéért van ennyi bliccelő? A BKV egy monopol szolgáltatás. Egy budapest méretű városban, ha az ember túl csóró ahhoz, hogy kocsija legyen, és az idő sem a megfelelő a kerékpározáshoz (hogy a távolságról és az alkalomról ne is beszéljek), mást nem tehet, mint tömegközlekedéssel utazik. Ha viszont monopol szolgáltató, ráadásul állami monopólium, akkor némileg közszolgáltatás jelleget kellene mutatnia. Amit nem tesz meg. Más hírekben olvasható, hogy a BKV komolyabb járatritkításokat tervez, párhuzamos vonalak felszámolásával - ami leginkább az átszállások mennyiségét növeli. Vagyis - a nálunk használatos jegyrendszer következtében - az utazás költségét. Emellett áremelkedés is várható - méghozzá sejthetően nem kevés. Tehát bár a BKV jelenleg is túlzottan drága, de a jövőben ez tovább növekszik. A felnőtt bérlet ára 7350 HUF. A KSH szerint Budapesten a teljes munkaidőben dolgozók átlagkeresete 181300, ami nettó 100-110 körül lehet (Ráadásul mindösszesen a lakosság kb. 1/3-a adófizető, a többi eltartott). Ha elkezdjük vonogatni a rezsit, kaját, hamar kiderül, hogy az átlagfizetéshez képest a BKV bérlet ára baromi drága. A jegyről ne is beszéljünk, 3 járművel oda-vissza 1500 forint. Nekem is ennyi lenne naponta, ha jeggyel járnék be.
A BKV is gondolkozik már a jelenség okán. Készült valami tanulmány, néhol beleolvastam, elég beszédes. Lássunk pár számot. A BKV által végzett felmérés szerint a nők 78%, a férfiak 64%-a tartja drágának a BKV-t. A felső, középső és alsó jövedelmi harmad 63%-71%-80% arányban sokallja az árakat. Tevékenység alapján megint érdekes adatok jönnek, mert bár a diákoknak "csupán" 59%-a sokallja a BKV-ra fordított költségeket (naná, diákbérlet féláron), a kereső-nyugdíjas-inaktív vonalon ez a szám már 72-77-84%.
Első ránézésre látszik, hogy a tömegközlekedők legkevesebb kétharmada, némely kategóriákban több mint négyötöde túlzónak tartja az árakat.
A közgazdaságtanban létezik egy olyan, hogy Laffer-görbe. Bár erre a szituációra nem teljesen lehet alkalmazni, de azért szemléletes. A Laffer-görbe megmutatja, hogy az adókulcs függvényében mennyi a teljes adóbevétel. Jól belegondolva, ez nyilván nem monoton növekvő függvény (ha nő az adószázalék, nő a bevétel). Inkább egy fordított U betűre hajaz, az adóztatás növekménye csak egy bizonyos pontig eredményez bevételnövekedést. Miért? Ha 0% az adó, a bevétel nyilván 0. Ha az adó 100%, a bevétel megint nulla. Franc dolgozzon ingyér. A BKV annyiban jön ide, hogy monopol, és kénytelenek vagyunk igénybe venni. Tehát gyk. adó. Szerintem az átgondoltabb tarifarendszer és értelmesebben meghatározott árak, jobb minőség/költség arány eredményezhetne bevételnövekedést. A mai bevételnövekmény meg úgyis elmegy arra, hogy minden megállóban ellenőrök hesszölik a népet. A BKV-nak se jó, meg a júzernek se jó. Sajnos, a BKV módszere egybevág az állam módszerével: ha kevés a pénz, nem gondolkozni kell (meg gazdasági felmérést végezni), hanem adót, árat emelni. Csak a Laffer görbe jobb oldalán ez már nem hozza meg a kívánt eredményt.
És még egy gondolat, a felmérésből. Az érintettek "43 százaléka nem fogadná szívesen, ha a BKV járművein egy-egy rendőrjárőr vagy biztonsági őr segítené a jegyellenőrök munkáját." Álljon meg a menet? Hát milyen alapon kell ide rendőr? A BKV állítólag még mindig csak egy szolgáltatás, és nem hatóság. A színházban se rendőr szedi a jegyeket. De ebből a rendőri segítséget igénybe vevő hozzáállásból is remekül kiviláglik, hogy egyrészt a BKV hatóságnak képzeli magát, másrészt messzemenőkig igyekszik visszaélni monopolhelyzetével.
Én a cégtől kapom a bérletet, egy fillért nem fizetek BKV-ra. Igaz, ritkán is használom, kocsival közlekedni jobban szeretek. Úgy tűnhet, fogadatlan prókátorként osztom az észt, de a felháborodás szerintem hitelesebb, ha erkölcsi/racionális alapon keletkezik, és nem személyes érintettségből.
Ésszel kéne már csinálni valamit, kedves BKV-s elvtársak. Nem erőből. Az sajnos rossz magyar szokás.
A.
A BKV is gondolkozik már a jelenség okán. Készült valami tanulmány, néhol beleolvastam, elég beszédes. Lássunk pár számot. A BKV által végzett felmérés szerint a nők 78%, a férfiak 64%-a tartja drágának a BKV-t. A felső, középső és alsó jövedelmi harmad 63%-71%-80% arányban sokallja az árakat. Tevékenység alapján megint érdekes adatok jönnek, mert bár a diákoknak "csupán" 59%-a sokallja a BKV-ra fordított költségeket (naná, diákbérlet féláron), a kereső-nyugdíjas-inaktív vonalon ez a szám már 72-77-84%.
Első ránézésre látszik, hogy a tömegközlekedők legkevesebb kétharmada, némely kategóriákban több mint négyötöde túlzónak tartja az árakat.
A közgazdaságtanban létezik egy olyan, hogy Laffer-görbe. Bár erre a szituációra nem teljesen lehet alkalmazni, de azért szemléletes. A Laffer-görbe megmutatja, hogy az adókulcs függvényében mennyi a teljes adóbevétel. Jól belegondolva, ez nyilván nem monoton növekvő függvény (ha nő az adószázalék, nő a bevétel). Inkább egy fordított U betűre hajaz, az adóztatás növekménye csak egy bizonyos pontig eredményez bevételnövekedést. Miért? Ha 0% az adó, a bevétel nyilván 0. Ha az adó 100%, a bevétel megint nulla. Franc dolgozzon ingyér. A BKV annyiban jön ide, hogy monopol, és kénytelenek vagyunk igénybe venni. Tehát gyk. adó. Szerintem az átgondoltabb tarifarendszer és értelmesebben meghatározott árak, jobb minőség/költség arány eredményezhetne bevételnövekedést. A mai bevételnövekmény meg úgyis elmegy arra, hogy minden megállóban ellenőrök hesszölik a népet. A BKV-nak se jó, meg a júzernek se jó. Sajnos, a BKV módszere egybevág az állam módszerével: ha kevés a pénz, nem gondolkozni kell (meg gazdasági felmérést végezni), hanem adót, árat emelni. Csak a Laffer görbe jobb oldalán ez már nem hozza meg a kívánt eredményt.
És még egy gondolat, a felmérésből. Az érintettek "43 százaléka nem fogadná szívesen, ha a BKV járművein egy-egy rendőrjárőr vagy biztonsági őr segítené a jegyellenőrök munkáját." Álljon meg a menet? Hát milyen alapon kell ide rendőr? A BKV állítólag még mindig csak egy szolgáltatás, és nem hatóság. A színházban se rendőr szedi a jegyeket. De ebből a rendőri segítséget igénybe vevő hozzáállásból is remekül kiviláglik, hogy egyrészt a BKV hatóságnak képzeli magát, másrészt messzemenőkig igyekszik visszaélni monopolhelyzetével.
Én a cégtől kapom a bérletet, egy fillért nem fizetek BKV-ra. Igaz, ritkán is használom, kocsival közlekedni jobban szeretek. Úgy tűnhet, fogadatlan prókátorként osztom az észt, de a felháborodás szerintem hitelesebb, ha erkölcsi/racionális alapon keletkezik, és nem személyes érintettségből.
Ésszel kéne már csinálni valamit, kedves BKV-s elvtársak. Nem erőből. Az sajnos rossz magyar szokás.
A.
22 komment