Konkretén

Na, megint összegyűlt egy posztravaló. A legirritálóbb megnyilvánulások, nyelvi jelenségek. Szörnyülködjünk együtt! Az idézett mondatokhoz képzeljük oda a) butapicsahangot b) köcsöghangot, akinek beszéd alapján 10 évet adnánk, tárgyalás/ítélet nélkül c) eredetieskedő, enyhén rekedtes hangot, beszéd közben sok hatásszünettel, plusz ezeket az embereket teljes testi valójukban. Nyelvészkedésre fel! (Adatközlők előfordulása: villamos, kocsma, baráti társaság, utca, hivatal, bolt, Föld nevű bolygó.)
(Megj.: Fene a magyartanár pofámat.)
(Megj2.: Végre intelligencs poszt:)

Konkrétan. Nyomatékosításra használt töltelékszó. És akkor megmondtam neki, hogy szerintem konkrétan hülye. És konkrétan lekevertem neki egy pofont. Tegnap konkrétan felhívtam telefonon. Kérdeztem tőle, hogy te konkrétan így gondolod? Ennyi talán elég bemelegítésnek. Kérdés: A konkrétan hülye az hülyébb, mint a sima hülye? Milyen az, ha nem konkrétan keverte le azt a pofont? Hogy máshogy? A telefonosra ugyanez a kérdés vonatkozik. Egyáltalán, mi is a konkrétan ellentéte? Mjudtival nem jöttünk rá. Bizonyos kontextusban lehetne mondjuk: átvitt értelemben, vagy metaforikusan, vagy elvont, vagy általános, vagy mittudomén, konkrétalan, inkonkrét, unkonkrét (dekonkrét?), antikonkrét, passz.. (Nota bene, az idézett mondatoknak a konkrétan nélkül is van értelme. Pont ugyanaz.)

Abszolút. 'nagyon'. Már akkor felvonom a szemöldököm, ha arra a kérdésre érkezik válaszként, hogy "Szereted a tökfőzeléket? - Abszolút!", de mindkettőt felvonom, ha ilyet hallok: "Eljössz velem holnap moziba? - Abszolút!" Hö? Naggyon eredeti. Az igen már nem is trendi, azt hiszem.

Olyan szinten. (Nem épületben tartózkodás megjelölésére.) Olyan szinten kiakadtam…! Variáció: Olyan szinten kiakadtam, hogy nagyon! Aztán: Most már olyan szinten elegem van ebből az egészből! Olyan szinten imádom!
És az édestestvére: valamilyen szinten. Valamilyen szinten igazad van! Valamilyen szinten meg tudom érteni. Nekem meg nyílik a bicska a zsebemben, hogy milyen szinten, bazmeg? A földszinten? És miért nem lehet azt mondani, hogy nagyon, illetve, hogy valamennyire, valamelyest, bizonyos szempontból, részint, mittudomén, bármit, csak ezt a szintent felejtsük már el végre.

Így. Mondat közben, szimpla töltelékszóként. És akkor így mondtam neki, hogy ez nem igaz. És akkor így elolvastam, hogy mit írt, és így nem is értettem, mit akar ezzel így mondani. Minek oda?

Tehát. Ezzel befejezni mondatot, és fenn hagyni a hangsúlyt. Rengetegen csinálják, figyeljétek csak meg. Néha csendben felszisszenek, annyira bántja a fülemet. Brr. Ehhez nem is fűzök kommentet. De mégis. Sokat töprengtem, mi lehet a beszélő motivációja. Talán úgy érezte, keveset mondott, nem fejezte kis jól magát, és mondana még valamit, magyarázatképpen, de nem mond, csak lebegteti a mondatot. Egyéb javaslat?

Szóval így konkrétan ki tudok akadni, ha ilyesmiket hallok, de olyan szinten, hogy nagyon, tehát-

Egyelőre ennyi. Persze, ne fogalmazzunk barokk körmondatokban, mert az is gáz. De ennyi nyelvi igénytelenséget…