Váratlan utazás

Úgy vagyok, mint az az ember, aki egész éjjel világhÍres szupermodellekkel bulizott, mégis az öltöztetőnőbe szerelmes.
A nyaralás során (ami többnyire jó volt), jártunk Pisában, Firenzében, és Rómában, mindegyik csodálatos, lenyűgöző, lélegzetelállÍtó és gyönyörű, én mégis Kopert imádtam, ahol hazafelé jövet megálltunk 3 napra. Nem is tudtam, hogy ilyen gyönyörű városka ez, teljesen véletlenül bukkantunk rá, mégpedig úgy, hogy ráböktünk a térképen. Részint egyéb, részint különböző okok miatt egy hét után úgy éreztük, mégsem kell nagyon erőltetni az olaszországi tartózkodást, legalábbis idén nem, és olyan helyet keresünk, ahol még egyikünk sem járt (és nem kötik hozzá mindenfelé korábbi emlékek). A tervezettnél 3 nappal korábban elindultunk hazafelé, és teljesen ad hoc döntéshozatal után úgy alakult, hogy megálltunk a szlovén tengerparton, ott még egyikünk sem járt, és én úgy hallottam, Szlovénia tengerpartja pici, de nagyon szép. Az Olaszország-térképen Isztriának épp csak a nyugati csücske látszott, egyetlen város, Capodistria, Így hát beállÍtottuk úticélnak, irány Capodistria, szlovén nevén Koper. Én, semmit nem tudván Koperről, egy Jesolo- vagy Bibione-kaliberű tengerparti városkára számÍtottam, ami szép-szép, de semmi különös, vannak ott apartmanok, szállodák, meg pizzeria-trattoria-ristorante minden sarkon, oszt ennyi.  Nos, nem. A terület már a római idők előtt is lakott volt, és teljes szépségében fennmaradt a középkori városmag, szűk, köves utcákkal, terekkel,templomokkal, varázslatos hangulattal. Amikor első este sétálni mentünk, ámultam és bámultam, hogy ilyen csuda helyre csöppentünk, ráadásul teljesen véletlenül, mert csak ez az egy város látszott az olasz térképen. És egész szlovén Isztria gyönyörű, van valami megfoghatatlan bája, a tengerparti nyaraláskor megszokott beach-fÍlinget áthatja  történelem, mindennek patinája van, néha egy-egy épületrészletet látva azt játszottam, a Monarchia idejében járunk, és nyárvégi kikapcsolódásra érkeztünk pár napra a tengerpartra.
Azóta persze utánaolvastam Kopernak, tudom már, hogy Szlovénia legjelentősebb kikötővárosa, javarészt olaszok lakják, és csupán 1954-ben került Szlovéniához. Bármerre jártunk, mindenhol kétnyelvű feliratok, Koper/Capodistria városnévkiÍrás, a szlovákok példát vehetnének délszláv társaik nemzetiségi politikájáról, Pozsonyban nem nagyon láttam Bratislava/Pozsony kiÍrást, pedig hát.