Nyersanyagtiszabati ív

Felhívott tegnap Legeslegjobb Bnő férje, h megadhatja-e a számomat egy haverunknak, akinek helyesírási kérdései lennének. Mondtam, meg, és megadta. Fel is hívott a srác:

- Na szia, na, azért kereslek, hogy hogy kell leírni azt a szót, hogy nyersanyagtiszabati ív?
- Tessék? Mit?
- Hát azt, hogy nyersanyagtiszabati ív. Egybe, vagy külön vagy kötőjellel? Te vagy a magyartanár!
- Krisz, ilyen szó nincs.
- De, de van!
- Aha, és mit jelent? Mi az, hogy tiszabati? És mi az, hogy nyersanyagtiszabati ív? 
- Én se tudom. A Tiszabat, az szerintem egy falu. De akkor külön kell vagy egybe?
- Hát, ha van ilyen falu, akkor nyilván kisbetűvel, mert i-képzővel van ellátva... de akkor sem értem a szót. Ha tényleg van ilyen, akkor talán úgy, hogy nyersanyag tiszabati ív.
- És nem kell kötőjel?
- Hát, talán nem. Ha jól értem a szót.
- Jó, köszi. És figyi már, te azt vágod, mikor kell egybe írni valamit, és mikor kötőjellel? Tudod, hogy hány szótag felett, meg ilyenek. Egy ismerősömnek kéne, tudod.
- Ja, hát az úgy van, hogy ha két összetételi tagból áll, akkor mindig egybe, ha háromból, vagy annál többől, akkor kötőjellel...
- És akkor hová kell a kötőjel?
- Hát, azt a szó értelme adja meg. Például melegvíz-szolgáltatás, mert így van értelme, és nem meleg-vizszolgáltatás, hiszen nem a vízszolgáltatás meleg, hanem a melegvizet szolgáltatják. És arra is figyelni kell, hogy a hat szótagba a jelek és a ragok nem számítanak bele.
- Aha, hú, ez nekem nagyon magas, figyi már, megadhatom a számod a egy lányismerősömnek? Ez neki kéne, és ezt én nem tudom neki elmagyarázni!
- Persze, adjad.
- Oké, mindjárt hív.

A kislány mindjárt hívott. Kiderült, nyersanyag-kiszabati ív a szó, mondtam, így már értem, bár ez eléggé szakmai műszó, gőzöm sincs, hogy kellene leírni, de talán így, hogy nyersanyag-kiszabati ív. És akkor elmagyaráztam a mozgószabályt, hogy ennek alapján tud tájékozódni ilyen kérdésekben, aztán megköszönte.

Magyartanárnak lenni jó.

Egyébként tényleg nem tudom, hogy kéne ezt a szót pontosan leírni. Ha valaki esetleg tudja, írjon, és akkor visszahívom a kislányt. Ja, nem. Rejtett számról hívott. Akkor mindegy. Így lesz leírva.

Nyáron meg megyünk Kriszékkel Tiszabatra evezni...