Verda vs. BKV

Mint ifjú gépjárműtulajdonos (november 1-én lesz fél éves a Micu), ám már egy évtizede rendszeresen volán mögött ücsörgő polgár, gyakran szembetalálkozok a városi közlekedés problémakörével. Ráadásul mostanában a dugódíj is népszerű sajtótéma. Kati városi közlekedési élményei is árnyalják a témáról bennem kialakult képet.
Városban alapvetően 4 közlekedési mód van. Gyalog, kerékpárral, egyedi, vagy közösségi járművel. A gyalogos és kerékpáros közlekedést én - habitusomnál fogva - kizárom, marad a BKV és a kocsi. Gyakran mondják, hogy sok az autó, át kéne ülni békávéra, meg ennek ösztönzésére bevezetik a dugódíjat is majd. Nos. Röviden mérlegeltem magamban a bkv és a gépjármű nyújtotta szolgáltatásokat, és az alábbira jutottam.
A gépjármű drága dolog. Viszont a BKV sem olcsó. Szerintem ha kizárólag bkv-jeggyel közlekednék (és nem a cég által fizetett éves bérlettel), az 250 ft-os jegyárral számítva, napi 2 utazásra (3 járművel) 1500 ft, havi 20 munkanapra 30.000 Ft. Ennél a kocsi se drágább, beleszámítva nem csak a benzint, hanem egynémely járulékos költséget is. Oké, az éves bérlet 70.000 Ft, és ez a leginkább rentábilis. Ámde. Vannak olyan emberek, akik egy hónapban nem kerenek ennyit. Azok miből utaznak? (Szerintem ez is jó ok a bliccelésre. A bkv jelenlegi jegystruktúrája irgalmatlan drága. Nyugatabbra sok helyen időre és nem járatra szól a jegy, pl. egy óráig szóló jeggyel a nevezett intervallumban tetszőleges számú járat igénybe vehető. Míg itt ha 3 busszal megyek 3-3 megállót, oda-vissza máris kijön a fenti 1500-as összeg. Amiből inkább egy nagyon jóízűt ebédelek valahol.
Komfort. Amióta megvan a kocsi, a munkábajáráshoz azt használom. Az egyik nyári napon kalandvágyból BKV-val mentem. Combino, 40 fok, levegőtlen, tömeg, zsúfoltság, büdös, az ellenőrök meg bunkók. Vissza is szálltam a kocsiba. Inkább húsz perccel tovább utazom, rádiót hallgatok, saját igényemnek megfelelő hőmérsékletben ülök, és legfeljebb magamat szagolom, vagy az ízlésemnek megfelelően kiválasztott illatosítót. Nem lépnek a lábamra, nem szólnak be, nem zsebelnek ki, és nem szól be a bunkó ellenőr. Ráadásul reggel 20 perc alatt bent vagyok melóban, BKV-val legalább 35-40 perc, hazafele nem ekkora a különbség, de még mindig a kocsi javára szól.
Üljünk át BKV-ra? Persze. Amint a BKV bármiféle alternatívát tud nyújtani. Vidéki ingázóknak P+R parkoló (amit én láttam, az kicsi, nonstop tele van, és nem őrzött: az ott hagyott kocsikért tuti csak este jön a tulajdonosa, addig kényelmesen fel lehet törni. A BKV-ra meg - a szükséges mennyiségen felül - majd akkor ülök, ha tisztább, kevésbé zsúfolt lesz, elviselhető klímával, a szabályzatban emlegetett büdös-koszos embereket valóban fel se engedik, és a személyzettől elvárható udvariasságot is képesek biztosítani.
A BKV-ellenőrök sem egy egyszerű történet. Annak idején még voltak az egyszerű ellenőrök. Általában alul-szituált emberek, enyhén hajléktalan kinézettel és esetenként szaggal. Kevesen lettek, kellett a bevétel, a biztonsági őrök is beszálltak. A mai ellenőr már bakancsot, bomberdzsekit hordanak, és agresszíven lépnek fel konfliktus esetén. És természetesen, mivel biztonsági őr, akár abbani minőségében kényszerítő eszközhöz is folyamodhat. Korábban a BKV már hatósági jogkört (ti. igazoltatási jogot) is szeretett volna kapni. Ez a mai ellenőr-struktúra számomra már inkább valami jól álcázott paramilitáris szervre emlékeztet. Legközelebb már szolgálati lőfegyver lesz? Meg statáriális kivégzés? Ne vicceljünk már. Autóban legalább ritkábban találkozom ilyen hatalmaskodó, őstuskó emberekkel. Rendőr meg nem igazoltatott már évek óta :)
Hát ezek miatt döntök én az autó mellett. Mert nincs alternatíva. A BKV nem alternatíva.

A.