Huhuhú

Ez aztán odabaszott.

Láttam tegnap a Stalkert. Valamikor gimnazista koromban majdnem láttam, mikor egy évig mindenféle jó filmeket (Sörgyári capriccio, Witman-fiúk stb) vetítettek diákoknak a Tabánban olcsóért, de pont a Stalkerra nem tudtam elmenni, más dolgom volt. Jobb is. 18+-os film, nem a vizuális tartalom, hanem a mondanivaló miatt. Kell hozzá egyfajta érettség, némi -már leülepedett- tudás, élettapasztalat.

Egy ilyen kis süni nem tud egy ilyen nagy filmről elemzést írni. Nem is fog. Csak pár gondolatot. Egészen beszippantott, magával ragadott a hangulata. Tegnap este úgy álltam fel, hú, én ennek csak a felét értem. Ma egész nap ezen gondolkodtam, és egyre inkább kezd öszeállni a kép. Persze nem értettem meg teljesen, nem is lehet; a jó szöveg/jó film plurális, nincs egy végső jelentése. Nem is tetszik, hogy az olvasott elemzések mindig ugyanazt a megoldást erőltetik, ti. hogy Stalker a "pap", a lelki vezető vö. a starec a Karamazovban, aki bevezeti az embereket a hitbe, saját lelkül belső világába. Óóóó, ennél sokkal de sokkal több van ebben! Jól fel is idegesített, amikor már a harmadik helyen olvastam ezt. Ennél összetettebb, és nem is egyértelműen pozitív személyiség. Ja, és nem felejtsük már el, hogy pénzért viszi be az embereket a Zónába, nem az a nagy-nagy diakónusi segíteni vágyás motiválja, meg az áldott jó lelke!

Az orosz szakon végzett kolléga, akit ma faggattam, látta-e, azt mondta, nagyjából negyedik megnézésre állt össze neki a kép, hogy ez miről is szól. És nem, nem volt beszívva (kérdeztem), amikor megértette. Hogy ez az emberi pszichéről szól, lényegileg. Vaó, ezt a sün elsőre levágta.
Zseniális, úgy kelt félelmet, és tart mindvégig torokszorítzó izgalomban, hogy semmi csúnya nem történik benne; pusztán kameraállásokkal, fényekkel, zenével, szimbólumokkal. Azt, hogy a Zónában természeti anomáliák, csapdák, furcsa, halált okozó jelenségek vannak, a filmben nem demonstrálják. És - ha jól emlékszem- nincs is rá semmilyen bizonyíték, hogy valóban vannak ilyen jelenségek, csupán a szóbeszéd és a Stalker állítja ezt. Ma ötkor fagyinyalás közben pont erre gondoltam, hogy mi van, ha nem mond igazat? Hogy csak eljátssza bepólyált csavardobálással és félelemkeltéssel? Mosogatás közben meg arra, és ha ő is volt bent a szobában, kívánt valamit, amiből ez lett? Mert hogy a kívánságok pontosan hogy teljesülnek, azt nem lehet megjósolni. Ja, egyébként a szoba létére és kívánságteljesítő mivoltára sincs bizonyíték. És persze, lehet a Stalker (be)vezető, de attól, amit az író mondott róla, még lehet igaz. Hogy azért nem ment be sose a szobába, mert ő ezzel a stalkereskedéssel istent játszik, átéli, hogy hatalma van, hogy segít az emberek, de válogat is köztük, és teljes mértékben tőle függnek. Aztán ott van a bizalom kérdése... hogy az írónak és a professzornak muszáj bíznia a Stalkerben, nem tehet mást, de ezen is keletkeznek repedések, főleg, mikor gyufahúzással döntik el, ki menjen előre a homályos csőben, és később az író azt állítja, látta, hogy mindkét gyufa hosszú...

És hogy mit kívánnék abban szobában, ami valóra váltja a legtitkosabb vágyat? Hát, nem lehet olyat kívánni, ami ne teljesülhetne rosszul. Akár a játékban:  ha valaki azt kívánja, legyen halhatatlan, akkor ércszoborrá változik. Ha azt, hogy tűnjön el a Zóna, akkor megvakul. A kívánsága mindkét esetben teljesült, de valszeg a kívánó nem erre gondolt, amikor kitalálta...
De a legütősebb rész talán mégiscsak az, amikor a szoba küszöbére érve a Stalker elmondja, nem kell hangosan kimondani a kívánságot, hanem elég összpontosítani, és a lélek legmélyén rejtező kívánság fog teljesülni. Nem a kimondott, nem a felvállalt, hanem ami legbelül van... márpedig a lélek mélyén legtöbbször nem virágos és aranyos dolgok szoktak lenni.
Dehogyis ajánlom mindenkinek. 165 perc játékidő, hosszú vágások, sokszor percekig nem történik semmi, csak esik az eső, és a szereplők néznek a szemükkel vagy mennek a lábukkal. És nagyon tömény a szimbólumrendszere, én csak a felszínét kapargatom. A fekete kutya mondjuk megvan, a vonat valamennyire, de minden képről, másodpercről sokat lehetne beszélni. Ez nem mindenkinek jön be. 

Jaj, sokat lehetne még írni róla, de minek.
Hanyattvágott.
Tízévente egyszer megnézős.